Cijfers liegen niet!

Beste redactie

Op 8 juli 2015 schreef M. C.:

"De som van de hoeken van een driehoek is 180 graden en geen 540 graden zoals in de vraag van vandaag."

Op 22 januari 2013 schreef Andreas F.:

"'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' Nou sorry hoor maar dat is echt wel 180!

Probeer het zelf door de 3 hoeken van een papieren driehoekje er af te knippen en leg ze tegen elkaar aan. Komt áltijd precies op 180 graden uit. Zoek maar na op internet..."

"Driehoek volgens Van Dale: 'Gesloten figuur die ontstaat door 3 niet in 1 lijn gelegen punten door lijnen te verbinden.'"

Op 15 januari 2011 schreef Gerard de B.:

"Ik doe mee aan een quiz... Eén van de vragen draagt de cryptische omschrijving 'Jan Modaal'. Nou denk ik dat het gemiddelden van de mens betreft, maar ik vind geen eenduidig antwoord daarbij. Kunnen jullie me helpen?"

"Jan Modaal is iemand met een modaal inkomen; iemand die behoort tot de inkomensklasse waarin de meeste mensen vallen. Het gaat dus niet om iemand met een gemiddeld inkomen."

Op 21 september 2010 schreef R.J. van de W.:

"Foei, foei, foei! Sinds wanneer is de som van de hoeken van een driehoek geen 180 graden? Zelfs als je niet de binnenhoeken maar de buitenhoeken bekijkt kom je uit op 900 graden, niet 540. Waarschijnlijk wordt hier geen driehoek maar een vijfhoek bedoeld."

"Dat wordt scrollen. Naar beneden wel te verstaan."

Op 31 januari 2010 schreef Jurriaan:

"De cijferreeks is net iets te gemakkelijk lijkt me. Als je alleen maar naar de laatste getallen kijkt kun je het al weten!"

Op 29 juni 2009 schreef A.:

"Zeg, in een quiz, een vraag: '3 verschillende bolletjes uit 9 smaken'. Het antwoord is toch zéker 9 maal 8 maal 7 is 504?!? Maar dat wordt niet goed gerekend!"

"Inderdaad. Maar weet je ook waaróm we dat niet goed rekenen?"

Op 17 april 2009 schreef Hans D.:

"Ik heb net de onmogelijke quiz gedaan en de vraag over het maximale aantal graden in een driehoek beantwoord met 180. Het antwoord blijkt 540... Hoe krijgen jullie zoveel graden in één driehoek?"

Op 26 oktober 2008 schreef K.:

"Allereerst dank voor de wreed leutige mailkes. Ferme quiz ook, maar volgens mij zit er hier en daar wel een foutje in. Zo zijn er bijv. 7 space shuttles gebouwd..."

"Nee hoor."

Op 30 april 2008 schreef S.:

"Quiz kan moeilijker: had op 5 vragen ééntje net iets te snel beantwoord (dom)."

Op 30 april 2008 schreef S.:

"Hoezo maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek is 540 graden? Als ik mij niet vergis is dat niet echt mogelijk.

Het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek is 180 graden. Je kan bij een driehoek geen 3 hoeken van 180 graden hebben hè, want dan heb je geen driehoek meer."

Op 23 augustus 2007 schreef Paul van B.:

"In de reliquiz stelden jullie de vraag in hoeveel dagen God de wereld schiep. Ik kon kiezen uit 1, 6, 7 of 10 (geloof ik). Volgens jullie was het 6 dagen. Ik heb 1 ingevuld (kon geen 0 kiezen) omdat de bijbel aangeeft (Gen. 11) in [het] begin schiep God de hemel en de aarde, ofwel (Hebreeuws) 'in een beginperiode...', de Big Bang wellicht... Volgens mij is de vraag dus niet goed gesteld.

Misschien dat je beter kunt vragen hoeveel 'scheppingsdagen' zijn intussen gepasseerd volgens de bijbel. Dat is wel 6; we leven in de 7de. Neemt niet weg dat mijn score nog allerbelabbertst was. Maar ja, ik weet niet zoveel van de Mormonen en Hindoes (helaas). Groetjes, en dank jullie wel voor de uiterst leuke website. Ik heb heb er elke dag lol in/om/mee!"

Op 30 augustus 2006 schreef Rob P.:

"Er was een vraag waar het altijd 39,1 graden Celsius is. Het was in het schip van de Borg, maar wat is het schip van de Borg? Kan er nergens iets van vinden..."

"Surf naar de IMDb en zoek op: 'Star Trek: First Contact.'"

Op 19 april 2005 schreef Paul B.:

"Hey! Ik las dus net over dat gezeik over statistieken, want cijfers liegen niet. Echter zou ik dit toch graag willen weten, alleen puur uit interesse...

Vraag: 'De ijssalon op de hoek heeft 9 verschillende smaken. Jij wilt een ijsje met 3 verschillende bolletjes. Uit hoeveel combinaties kan je kiezen?' Heb je hier misschien de berekening voor?"

Op 19 februari 2005 schreef Karlijn K.:

"Hier ben ik het niet mee eens: 'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' Jij antwoordde 180. Het juiste antwoord is 540."

Op 30 januari 2005 schreef Revi S.:

"Bij de vraag 'wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' antwoordde ik 180 en zeiden jullie dat het juiste antwoord 540 is. Dat klopt niet want de som van alle driehoeken is 180 graden. Dus ik weet niet of ik nu meerdere vragen fout had, of dat jullie het antwoord fout hebben geprogrammeerd..."

"Nou, je had in ieder geval één vraag fout."

Op 19 december 2004 schreef Nils M.:

"Eeeh, 3 hoeken van bij elkaar 540 graden? Celsius dan toch?"

"Denk boldriehoek."

"Na het lezen van deze pagina begrijp ik dat de quizdriehoek niet de eerste-de-beste driehoek is; een geval van 'definieer driehoek'. Daarmee valt iedere quiz en ieder leerprogramma weer uiteen in: weten, beredeneren of berekenen en stom-uit-je-kop-leren.

Niets dan complimenten voor je quizsite overigens. En je snelle reactie vind ik helemáál klasse! Keep up the good work en fijne feestdagen!"

Op 8 november 2004 schreef Stephanie T.:

"Sinds een 2,5 jaar studeer ik wiskunde en het stelt me teleur dat ik 2 rekenkundige vragen niet op kan lossen. Na veel rondgevraagd te hebben bij mijn medestudenten en zelfs een aantal professoren, heb ik moeten concluderen dat u aan tweetal fouten in uw vragen heeft gemaakt.

De eerste betreft de vraag over het maximale aantal graden in een driehoek. Dit zou 540 graden zijn. Dit klopt absoluut niet! De enige manier zou zijn om een driehoek als het ware uit te klappen over een denkbeeldige bol, zodat een derde dimensie eraan toekomt.

Een tweede vraag gaat over de manier waarop je 3 bolletjes ijs en 9 smaken zou kunnen combineren. Ook het antwoord 84 is volstrekt fout! Het spijt mij, maar mijn collegae en ik zijn zeer teleurgesteld over het non-functioneren over uw zogenaamde 'onmogelijke' quiz. Dat is hij inderdaad!"

"Over jouw universiteit kan ik niet oordelen, maar met de quiz is niks mis. Scroll maar eens naar beneden..."

Op 6 november 2004 schreef B.:

"Volgens de quiz is de som van een driehoek 540 graden maar dat is toch van een vijfhoek?"

Op 7 september 2004 schreef Bart P.:

"Het antwoord op de vraag 'hoeveel doden vallen er in Blade?' is niet 88 maar 0. De vampieren zijn namelijk al dood, dus die tellen niet mee."

Op 25 juni 2004 schreef Ludo R.:

"Beste, ik deed voor het plezier eens mee aan jullie quiz, maar volgens mij (ik loop nu het risico mij compleet belachelijk te maken) is één van de antwoorden verkeerd en heb ik recht op 5 op 5!

Het gaat over de vraag met de ijsbolletjes. Volgens mij is het juiste antwoord wel degelijk 504 combinaties en niet de 84 uit uw antwoorden."

"Je moet nog delen door 6. Maar weet je ook waarom?"

"Hmm, ik heb intussen de vraag niet meer bij me. Was het niet zoiets van 9 soorten ijs, en ze wil er een met 3 verschillende smaken? Hoeveel combinaties? Juist?

Ik dacht zo: voor de eerste bol heeft ze 9 keuzes, voor de tweede 8 en de derde 7. 9 maal 8 maal 7 is 504. Maar blijkbaar heb ik inderdaad een 'angel' gemist. Of heb ik weer eens niet goed gelezen? Komaan, zet me op m'n plaats! Fixeer dat schaamrood!"

"Scroll naar beneden. Naar 8 maart 2002 om precies te zijn."

"Túúrlijk! Shame on me! Wacht tot ik groot ben, dan kom ik terug! Groeten, Ludo.

P.S. Ik ben zelf wel al een beetje groot, maar ik was eigenlijk gewoon antwoord aan het zoeken voor 'de verklaringen van de gedragingen' van mijne jongste zoon (9 jaar). Ik krijg er ineens serieuze concurrentie bij!"

Op 8 mei 2004 schreef Bert R.:

"Bij de cijferquiz was de eerste vraag wat de maximale som is van de hoeken in een driehoek. Ik antwoordde 180 graden, maar tot mijn verbazing werd dat fout gerekend en moest het 540 graden zijn! Dat begrijp ik niet. Kun je dat uitleggen?"

"Jazeker, scrol naar beneden..."

Op 19 maart 2004 schreef Harmen P.:

"Een vraag die ik tegenkwam, over het maximale aantal graden in een driehoek... Julle geven aan dat het 540 is. Dat kan niet! Zowel de interne als de externe hoeken tellen in graden op tot 180. Dat is een wet!"

Op 20 januari 2004 schreef Ferdinand S.:

"'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' Jij antwoordde: 180. Het juiste antwoord is: 540.

Natúúrlijk is het wel 180 graden! Sterker nog, het is áltijd 180 graden! En niet maximaal, zoals ten onrechte in de vraag wordt gesuggereerd."

"Nope."

Op 19 januari 2004 schreef Michel van D.:

"Ten eerste: complimeten voor de site! Ik ben al geruime tijd geabonneerd op het "Weetje van de dag", en ik vind het ook leuk om zo af en toe es een quizje te maken...

Hierbij kreeg ik zojuist de vraag wat het maximaal aantal graden is van de som van de hoeken van een driehoek. Het antwoord moest zijn 540, terwijl ik 180 dacht. Hoe kan dat in 's hemelsnaam dan? De enige manier lijkt me dat het geen gesloten driehoek meer is, maar dus 3 lijnstukken in een rechte lijn aan elkaar. Maar dat is toch geen driehoek meer?

Ik zit er een beetje mee. Kan iemand het me uitleggen? Vooral doorgaan met de site! Supertof!"

"Zie het antwoord op de mail van Wim, hieronder."

Op 18 december 2003 schreef Wim H.:

"Mooi hoor, die quiz, maar met zo'n driehoeksvraag haal ik nooit 10 goed. Ik kan me nog een bol voorstellen waar de som van de hoeken van een driehoek 270 graden is, maar wat voor soort exotische wiskunde gebruik je om aan 540 graden te komen?"

"Je bent er bijna!"

"Dom, dom, dom. Had ik eerst je hele site afgezocht naar een pagina over driehoeken, daarná je een mail gestuurd over die quizvraag en toen pas bij de reacties gekeken... Sorry. Maar mijn vraag blijft: 'Die bol had ik bedacht en dan kom ik tot 270, maar op wat voor oppervlak kom je in vredesnaam op een som van 540 graden?'"

"Duw eens met je duim op de hoekpunten..."

"Een ballonnetje en een viltstift hebben me definitief overtuigd. En, zoals ik al schreef, ik was zo slim pas op de reactiepagina te kijken nadat ik de hele site tevergeefs had afgezocht naar een oplossing, en je daarna een mailtje had gestuurd.

Ten overvloede, je zult het wel vaker horen, mijn complimenten en bewondering voor je enorme verzameling."

Op 21 november 2003 schreef Gerard D.:

"Opmerking over een vraag van de onmogelijke quiz... Het juiste antwoord staat er niet bij: na 23 uur zijn er 4 194 304 bacteriën (antwoord B), na 24 uur 8 388 608 (juist) en na 25 uur 16 777 216 (antwoord C).

Na 1 uur zijn er namelijk 2, na 2 uur 4 etc. Heb vele keren gecheckt maar zit zelf wel goed. Of heb ik ergens toch een fout gemaakt?"

"Je hebt toch ergens eens fout gemaakt."

Op 1 november 2003 schreef Luc V.:

"Cijfers liegen dus wel want op de laatste quiz had ik slechts 2 antwoorden mis op 10 vragen, terwijl julilie zeggen dat ik slechts 7 antwoorden juist heb! Hoe komt dat? Antwoorden zonder liegen a.u.b."

"Er zijn slechts 3 soorten mensen: mensen die kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen."

Op 6 oktober 2003 schreef Samanta G.:

"Vraag: 'De walvishaai is 's werelds grootste vis. Maar hoe lang is zo'n walvishaai gemiddeld? 10, 15, 20 of 25 meter?'

Ook al liegen cijfers dan niet, en ben ik volgens jullie nu aan het zeiken... Ben ik toch benieuwd wat er gebeurd is met die blauwe vinvis van 32 meter?!?"

"Eh, die vinvis is geen vis maar een zoogdier?"

Op 24 juli 2003 schreef Onno van S.:

"De quiz is leuk om te doen. Jammer dat er bij de antwoorden geen uitleg gegeven wordt. Bedoelende uiteraard die antwoorden waaraan een uitleg gegeven kan worden. Verder niets dan lof, ga er mee verder!"

Op 13 juni 2003 schreef Michiel V.:

"Er is een vraag in de quiz waar ik het antwoord niet van snap. Het gaat om de vraag wat de kans in procenten is bij het trekken van twee boeren na elkaar. Zou je mij een uitleg kunnen sturen?"

"(4/53) maal (3/52) is 0,004 524 886 877 828 054 298 642 oftewel (afgerond) 0,45 procent."

Op 12 juni 2003 schreef Jurre M.:

"Als de maximale optelling van alle hoeken van een driehoek 540 graden zou zijn, dan zouden alle hoeken dus 180 graden moeten zijn. Maar dat klopt niet want dan is het geen driehoek meer. Alle hoeken zijn samen hoogstens 180."

"Nope."

Op 19 mei 2003 schreef Sjoerd W.:

"'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' Jij antwoordde: 180. Het juiste antwoord is: 540. Oh ja? Geef eens een voorbeeld dan!

Volgens mij is het voor een driehoek toch echt maximaal 180. Tenzij je de hoeken 'buiten' de driehoek meerekent (dan zijn er dus 6 hoeken), maar dan is het totaal 3 keer 360 is 1 080 graden. Zodra één van de hoeken van een driehoek richting 180 gaat, gaan de overliggende hoeken naar 0..."

"Zie de mail van Hilse hieronder."

"Ik heb wat moeite me een 'driehoek' op een gekromd vlak voor te stellen, tenzij de lijnen krommen mogen worden. Maar noem ik dat dan nog een driehoek? Ik ben misschien te star 'opgevoed', te rechtlijnig... Of is er een ander duidelijker voorbeeld denkbaar? Maar leuk gevonden! I stand corrected."

Op 2 mei 2003 schreef Bart S.:

"Hallo. Ik heb een opmerking over de vraag m.b.t. het passief kiesrecht voor vrouwen. Het goede antwoord is volgens julilie 1917, maar ik dacht dat het 1919 was en heb het nagezocht... Onderstaand is een passage van een internetsite:

'In Nederland werd 8 maart voor het eerst in 1912 gevierd. Aangezien in Nederland het verkrijgen van kiesrecht voor vrouwen het belangrijkste strijdpunt was, bloedde de vrouwenstrijd na het verkrijgen van het actief (1917) en passief kiesrecht (1919) voor vrouwen langzaam dood.'

Dit zou dus betekenen dat het toch 1919 moet zijn en dat 1917 slaat op het verkrijgen van actief kiesrecht."

"Nee, sorry. Het passief kiesrecht voor vrouwen werd in 1917 ingevoerd. Het actief kiesrecht volgde 2 jaar later."

Op 28 februari 2003 schreef Mark:

"Als het licht er 8 minuten over doet om van de zon tot de aarde te geraken (heb ik ooit gelezen), kan iets wat tegen de snelheid van het licht vliegt toch niet in 25 seconden van Pluto tot de aarde geraken?"

"Klopt. Dat stáát er dus ook niet..."

Op 26 februari 2003 schreef Nico de G.:

"Hallo, ik heb enkele foutjes opgemerkt in de quiz... Vraag 1: 'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' Jij antwoordde: 180. Het juiste antwoord is: 540.

De som van de hoeken van een driehoek is echter altijd 180 graden.

Vraag 4: 'De ijssalon op de hoek heeft 9 verschillende smaken. Jij wilt een ijsje met 3 verschillende bolletjes. Uit hoeveel combinaties kan je kiezen?' Jij antwoordde: 504. Het juiste antwoord is: 84.

Elementaire kansbereking: 9 mogelijkheden voor de eerste bol, 8 mogelijkheden voor de tweede en 7 mogelijkheden voor de derde is (9 maal 8 maal 7 is) 504."

"Nee en nee."

Op 9 februari 2003 schreef Mathieu van den B.:

"Net heb ik de 10 lastige vragen opgelost van uw site. Bij de laatste vraag over het aantal space shuttles had ik graag es de namen geweten van die 6 shuttles (als het kan). Ik ken de Challenger, Columbia, Atlantis, Endeavour en Discovery maar ik vind die laatste niet..."

Op 7 februari 2003 schreef Hilse B.:

"Laatst deed ik op de site een quiz. De volgende vraag kregen wij: 'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?'

Hoe wij ook rekenen wij komen altijd op 180 uit. Dat is ons ook altijd voorgehouden bij de lessen wiskunde. Maar tot onze verbazing bleek het juiste antwoord 540. Zou u dit nader kunnen uitleggen?"

"Teken maar eens een driehoek op een gekromd oppervlak..."

Op 28 december 2002 schreef Selena:

"Wat is de lol hiervan? De vragen zijn te moeilijk en je moet de antwoorden ook maar net weten. Zelf mijn pa wist sommige vragen niet eens! Dat is toch wel héél erg! De volgende keer moeten ze makkelijker zijn zodat wij mensen geen hulp hoeven in te schakelen. Wat is hierop uw antwoord meneer?"

"Niet goed? Geld terug!"

Op 11 december 2002 schreef Marjon K.:

"In de lijst met vragen is er een vraag over de totale hoek van een driehoek. Het antwoord dat jullie geven is 540 graden. Volgens mij is dit de totale hoek van een vijfhoek. Van een driehoek is deze 180 graden en van een vierkant 360 graden."

"Het is een strikvraag. Zie de reacties hieronder."

Op 24 oktober 2002 schreef Jurn R.:

"Ik heb net aan julilie quiz meegedaan. Niet de moeilijke, maar de onmogelijke! Ik haalde een score van 3 op 5 (dus toch mogelijk), maar ik denk dat ik een 4 verdien... Vraag: 'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' Jij antwoordde: 180. Het juiste antwoord is: 540.

Volgens mij is de som van de hoeken van een driehoek altijd 180 graden... Of mis ik hier iets? Zou ook kunnen want ik ben een Belg. Ik kijk vol spanning uit naar de ontknoping!"

Op 10 augustus 2002 schreef Randolf R.:

"Uit de quiz: 'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' Jij antwoordde: 180. Het juiste antwoord is: 540.

Nu ben ik er vrij zeker van dat ik het toch echt goed heb, tenzij de meetkunde veranderd is sinds ik van school ben.. Sterker nog, de som is altijd 180. Een vijfhoek heeft er 540. Als ik het mis heb, gaarne uitleg."

Op 14 juli 2002 schreef Roel W.:

"Ik heb zojuist de 'onmogelijke' test gedaan en daarin wordt gevraagd: 'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' Ik vul daar 180 in en dat blijkt tot mijn grote verbazing fout te zijn. Julilie zeggen dat het 540 graden zou moeten zijn?!? Maar dat is onmogelijk! Tenminste, bij een driehoek in het tweedimensionale vlak.

De grootste hoek die er bestaat is 180 graden (al is het dan eigenlijk geen hoek meer) en hoe groter de hoek is, hoe kleiner de andere automatisch worden! Heb ik een klein addertje onder het gras niet gezien? Of hebben julilie een foutje gemaakt? P.S. Geweldige site!"

Op 3 juli 2002 schreef Wim G.:

"Leuke quiz, alleen te veel dezelfde vragen. Ietsje moeilijker mag ook."

Op 15 juni 2002 schreef M.:

"Ik had 5 van de 10 vragen van de quiz juist. Is da veul of nie?"

Op 11 juni 2002 schreef Maaike:

"Ik en Amanda hebben een stuk of wat van de vragenlijsten gemaakt. We vonden het erg grappig om te doen. Vooral toen we de antwoorden zagen! Liefs, Maaike en Amanda."

Op 8 april 2002 schreef Frank B.:

"Vraag: 'Wat is het maximaal aantal graden van de som van de hoeken van een driehoek?' Jij antwoordde: 180. Het juiste antwoord is: 540. Een rechthoek heeft maximaal (4 maal 90 is) 360 graden. Een driehoek dus de helft daarvan is 180 graden. Waar of niet?"

Op 8 april 2002 schreef Frank B.:

"Vraag: 'De ijssalon op de hoek heeft 9 verschillende smaken. Jij wilt een ijsje met 3 verschillende bolletjes. Uit hoeveel combinaties kan je kiezen?' Het juiste antwoord is: 84. Maar (9 maal 8 maal 7 is) 504 is volgens mij en de statistiek het juiste antwoord."

"Nope."

Op 8 maart 2002 schreef Shehbaz B.:

"Meester der Cijfers gegroet! Ik wil het over twee zaken hebben: een fout op de website en leuke informatie voor jou om informatie uit te putten, voor het 'Weetje van de dag'.

Punt 1. Op de site deed ik de quiz. Ik kwam de volgende vraag tegen: 'De ijssalon op de hoek heeft 9 verschillende smaken. Jij wilt een ijsje met 3 verschillende bolletjes. Uit hoeveel combinaties kan je kiezen?' Jij antwoordde: 729. Het juiste antwoord is: 84.

Het antwoord is volgens mij geen 84 maar 9 maal 8 maal 7 is 504. Of in wiskundetaal: (9 nPr 3 = 504). Uitleg: je hebt eerst de mogelijkheid uit 9 smaken, vervolgens heb je de mogelijk uit 8 smaken (want de negende heb je al gekozen en mag niet dubbel) en als laatst mag je uit 7 smaken kiezen. Jammer dat er geen uitwerking bijstaat op de site...

Punt 2. Ik zit op de middelbare school (6 VWO) en volg o.a. natuurkunde en scheikunde. Hiervoor hebben wij een informatieboek: Binas (BIologie NAtuurkunde Scheikunde) genaamd. In het boek staat allerlei informatie die voor het eindexamen mag worden gebruikt. Ik kwam een leuke tabel tegen die jij vast wel kan gebruiken! Zie de bijlage.

Ok. Bedankt voor de tijd, en blijf zo doorgaan met het goede werk. En ik zal kritisch blijven..."

"Het enig juiste antwoord is 84. Je moet die 504 delen door (3 maal 2 maal 1 is) 6 omdat de volgorde van de bolletjes er niet toe doet..."

Op 15 februari 2002 schreef Elmix:

"Ehhhh, bij die quiz, had ik bij 'lastig' alles fout, en bij 'onmogelijk' 3 goed! Dusssseuh, volgens mij ken je het beter omdraaien. Maar het is voor de rest wel een lache site, en hij was weer opnieuw de lucht in? Gefeliciteerd!"

Op 9 februari 2002 schreef Willie van de G.:

"In een van de quizvragen denk ik een fout gevonden te hebben: de som van de hoeken van een driehoek is volgens mij 180 graden en niet 540 graden. Heb ik het bij het rechte eind?"

"Nee. Teken maar eens een driehoek op een gekromd oppervlak..."

Op 12 december 2001 schreef Simon L.:

"Erg leuke site! Ik heb alleen een fout ontdekt. Je hebt het over de kleurtemperatuur van licht in graden Kelvin. Nu weet ik dat die veel hoger is dan de door jou genoemde waarden. Dat zijn meer de waarden van kunstlicht. Daglicht gaat wel tot 17 000 graden Kelvin. Ik weet de preciese waarden niet, maar de door jou gestelde waarden zijn sowieso fout!"

"Nee. Direct zonlicht overdag heeft een kleurtemperatuur van 5 300 tot 5 800 graden Kelvin."

"Je hebt toch wel gelijk inderdaad. Ik heb het gecheckt bij een cameraman. Die zegt dat direct zonlicht inderdaad die waarde heeft. Maar de kleur van daglicht kan variëren van 4 000 tot zelfs 17 000 graden Kelvin op een mooie winterdag."

"Maak daar maar 28 000 van..."

Op 5 juni 2001 schreef Catharina G.:

"Bij het maximale aantal graden van een driehoek geef je aan dat dit 540 zou zijn. Volgens mij klopt dit niet, ik meen dat er zelfs een wiskundige stelling is die zegt dat de som van de hoeken van een driehoek altijd 180 graden is.

Maar door een driehoek te bekijken kom je op hetzelfde uit. Stel je een rechthoekige driehoek voor, die heeft dan een hoek van 90 graden en twee van 45 graden. Als je die hoek stomper (dus groter) maakt, worden de andere twee hoeken scherper en dus kleiner. Zo blijf je inderdaad op 180 graden. Hoe kom je dan bij 540?"

Op 4 juni 2001 schreef Mol J.:

"Ja leuk, een quiz! Bundel of freaks! Ik was altijd beter in táál. Maar ik geef het niet op..."

Op 16 mei 2000 schreef Rutger H.:

"Ik kreeg zojuist de quizvraag over de familie Flietstra uit Castricum. En nu wilde ik even melden, dat er onlangs een 17de kind is geboren. Ik weet dit doordat één van de 17 kinderen bij mij in de klas zit. Verder een leuke site!"

Op 27 februari 2001 schreef Brigitte T.:

"Het 'Weetje van de dag' en alles wat erbij hoort blijft erg leuk! Complimenten ook bijvoorbeeld voor het handboek voor (aspirant) politici. Een goede waarschuwing voor de interpretatie van cijfers.

Ook een vraag... Onlangs vulde ik een quiz van julilie in en ik scoorde bedroevend laag (wegen je hersens 6,2, 6,4 of 6,7 kilo en zo). Ik heb hersens die het vertikken om dat te weten of te onthouden. Kan er niet ook een quiz komen met vragen voor a-mensen? Misschien dat ik dan niet zo akeling laag scoor. Of weten julilie daar zelf niets van?"